tirsdag 2. februar 2010

Månen og sola


Jeg har flere ganger opp gjennom årene
 følt at månen har innvirkning
 på meg og mitt "indre liv"...
Så her kommer noen uhøytidlige "fakta" og kanskje mest overtroiske undringer om månen:


Månen fikk navnet "Luna" av romerne.
I følge overtro var månen roten til all galskap.
Det engelske ordet "Lunatic" betyr gal, og kommer av det latinske ordet luna, som betyr månesyke.


Flo og fjære styres av månen, og likedan mange kvinners syklus, og mange opplever at humøret kan svinge spesielt ved fullmåne.
Studier og erfaring har imidlertid vist en lang rekke andre sammenhenger ved ny- eller fullmåne:

  • Mer drømmeaktivitet i løpet av søvnen

  • Vanlig tid for eggløsning og størst fruktbarhet.

  • Høydepunkt for seksuell aktivitet både hos dyr og mennesker.

  • Flere fødsler, særlig ved fullmåne.

  • Bedre fiskelykke

  • Flere innleggelser ved psykiatriske sykehus.

  • Mange kan oppleve å være mer lunefull enn ellers.

Så er det opp til hver og enkel å mene hva man vil om dette...
Men mine "luner" er mest fremtredene rundt fullmåne, så jeg er nok en anelse overtroisk..


Snakker man om månen er ikke sola så langt unna..
Nå har vi heldigvis hatt en uke med noen timer sol hver dag..
Det blir lysere for hver dag og da er det ikke så altfor lenge til våren..
 og tanker om hva man skal kjøpe av frø melder seg.
I år har jeg bestemt meg for bare å så frø til urter..men det spørs om jeg klarer å "dy" meg..




 og bildene er mine :)


2 kommentarer:

  1. Jeg er overbevist om, at månen har stor indflydelse på vores liv på jorden. Tidevandet, menstruationscyklus m.m. Jeg mærker ofte "månen", som du også har beskrevet og er meget fascineret. Fine billeder.
    God aften til dig.

    SvarSlett
  2. Intresang lesning. I frøsammenheng så skal en visst så på voksende måne for å få best planter har jeg lært av Randine :)

    Fantastisk flott bilde av sola der den titter gjennom trærne :)

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails