søndag 7. februar 2010

Urtefrø er bestilt!

Nå er snart årets frø i hus,
 og det blir av den spiselige sorten!
Jeg bestiller fra sverige; impecta.se er nettsiden.



Isop, oregano, salvie
Prikket temynte, lavendel


Isop, sitron basilikum. lime basilikum
Nigella ranunculaceae, sitrontimian

Og i år har jeg prøvd å begrense meg litt..
I de årene jeg har hatt eget hus,
har alt av benkeplater og overflater
vært fylt av potter og jord..
og det har ikke vært så morsomt å stå ved sofabordet å skjære opp brød eller grønnsaker...
Derfor fikk jeg i 2009 tak i et dobbelt
 lysrør armatur til lys for de små spirene..
en stor gammel trekasse som var
 i passe høyde ble brukt som sokkel der jeg la en lang treplate på toppen.
Og vips fikk jeg et
 veldig brukbart plantebord i kjelleren!

fra 2009

Sist vinter/vår sådde jeg mest stauder,
 så hvis Moder jord
 har vært omsorgsfull og grei,
 vil jeg få en frodig blomstrende hage...
da behøver jeg vel ikke
 å så mange sortene i år vel?
~~~
Mine planer for i år er en
STOR URTEHAGE!

Bildet er fra 2009

Fikk til en liten en i fjor,
 og det ga mersmak..
brukte urtene ofte,
 og det som var igjen lagde jeg urtesalt av.
~~~
Så nå er det bare å få ryddet i kjelleren,
slik at jeg kan styre med
 jord og frø uten at det gjør noe :)

6 kommentarer:

  1. En urtehage hadde vert drømmen :D Ser at du har kommet godt i gang med fjorårets urtebed og årets tilskudd. Har hatt rosa isop et par sesonger nå og den kan du glede deg til!! Kjempeflott plante med de nydeligste blomster. Brukte den litt i matlaging og i urtesalt, men den fikk stort sett stå i fred.

    Er det forresten kvitblomstrende graslauk du har?

    SvarSlett
  2. Den er kvit ja! :) Hadde ikke hjerte til å bruke av den ;) heldigvis hadde jeg mye av den vanlige gressløken! :)
    Har i vinter prøvd å lese litt om urter,for å finne ut hva som er best å bruke i vanlig hverdagsmat og til urtesalt..Isop virket både som en ok matplante og en vakker plante å se på

    SvarSlett
  3. Jeg vil ogaå ha urtehag. Hvor kjøper du disse frøene?

    SvarSlett
  4. OBS!! Bildet fra urtehagen og plantebordet er fra i fjor! Her ligger 1 meter snø,så det er lite med urter i sving ;)
    Frøene kjøper jeg fra sverige,billigere,bare du holder deg under 200 kroner,inkludert 49 kroner porto..da slipper du betale toll. Nettsiden heter: impecta.se
    :)

    SvarSlett
  5. Kvit graslauk er flotte. Sådde noen frø her om dagen som jeg håper er av den kvite sorten. Knippa frøa i hagen til en kamerat og blomstene var så bleika at jeg kunne ikke være sikker, men jeg har da et håp ;)

    Impecta er knall, men porto kommer i tillegg til 200kr grensa, dvs 200kr i frø + 49kr i porto = maaaassse frø >:)

    SvarSlett
  6. Jeg trodde man måtte holde seg under 200 kr, inkludert porto??
    Jaja, jeg har fått masse frø for 130 kr :)
    Tror det holder for i år.

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails