tirsdag 19. mai 2009

Marihøne og litt til...

Før jeg dro på jobb i dag fant jeg denne kjekke lille karen..han tuslet for seg selv på kaffebordet på verandaen...har aldri sett en BRUN marihøne før! Det er korrekt farge på bildene.. Etter litt hjelp fant jeg ut hva den kjekke karen heter:~Calvia quatuordecimguttata..kaller han bare for Calvin for enkelthetens skyld ;)
En av de plantene jeg vant i går var denne gule Lerkesporen.


I ettermiddag har jeg vært på dugnad, med noen fra Hagelaget, ved en kirkegård..ordnet opp i et digert bed,som var overgrodd av gress! Vi var 5 stk som fikk det ganske så bra etter noen timer. Hjemme har jeg sådd 4 forskjellige Blomkarser ute...
Fornøyd med dagen!

4 kommentarer:

  1. brun marihøne har ikke jeg heller sett. På bildene dine så den skikkeli stor ut, så jeg fikk frysninger her jeg satt.

    Det er jo kjempegøy at Hagelaget her ble kåret til årets hagelag. Men de er flinke og veldig aktive, så det var bra. Lønn for streve.

    Ha en fin helg Hanne!

    Eirin :)

    SvarSlett
  2. http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3816

    Her er den oversikten jeg nevnte for deg. :)

    SvarSlett
  3. Marihøna er selvfølgelig ikke såå stor som på bildet..hehe ;) Var vel på str med vanlige marihøner. Ha ei go`hælg Eirin..og Mariann :)

    SvarSlett
  4. Takk for den adr over oversikt på marihøner, Mariann! Fant ut at det må være en ~Calvia quatuordecimguttata~ fjortenprikket norsk marihøne. Bra den var norsk da! ;)

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails