torsdag 3. september 2009

Høstvind og høst gleder

Nå har virkelig høsten kommet rundt hushjørnet hos meg!

I går var det temmelig sterk vind..mine kjempehøye solsikker bøyde seg for " Kong vind "..og en av dem viste litt for mye respekt..han kom seg ikke opp igjen....



Det som er hyggelig med høsten, er at nå kan man plukke med seg ferske nyttevekster inn, og lage de herligste ting.

For min del blir det syltede rødbeter, forskjellig saft og urtesalt.

Gleder meg til å kose meg med dette gjennom den kalde vinteren.



I dag har jeg høstet inn kanskje nest siste "avling".

I fatet har jeg rødbeter, karve, gressløk,sitronmelisse, peppermynte-mynte, persille, timian, persille med sellerismak og gressløk med hvitløksmak.

Ganske så fornøyd med det!!

















Karve..





Rødbeter..









~~~~



Nydelig solsikke..






~~~~




Gul solsikke..


~~~~~~


Rips i skumring..


~~~~

Rips-som ganske sikkert skal bli saft..








Nå blir det en lang periode med sylting, safting og urtesalt produksjon..

Etter dette blir nok bloggen min til en mer eller mindre handarbeid- og spesielt strikkeblogg.


Ha en flott høst alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Å, gleder meg til strikkeblogg. Er rimelig ny i strikkegamet og trenger inspirasjon:-)

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Ja, det er fint å kunne høste egendyrkede urter og grønnsaker. Det var flotte rødbeter og urter i fatet ditt.
    God høst til deg også, og lykke til med safting og sylting!

    SvarSlett
  3. Høsten er her med frukt, bær, grønsaker og urter, har i år også bestemt å leve sunt ei stund. Ellers går det an å finne mange gode motiv "stilleben" om ein vil. Du er jo godt i gang, flink har du vore. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  4. Hvordan sylter du rødbetene? Kan man gjøre det selv om de ikke er så store?

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails