onsdag 29. september 2010

Fruktosemalabsorpsjon-et vanskelig ord

I dag har jeg vært på sykehuset og tatt nok en matintoleranse test...
...og den slo ut i feil retning.
Så nå har jeg cøliaki, laktoseintoleranse og så dette umulige navnet: fruktosemalabsorpsjon.


Så da vil det si at all den gode bæra jeg har i fryseren må kjæresten min spise opp alene...
Ettersom jeg har forstått vil jeg ha problemer å tåle det meste av bær, grønnsaker, frukt og sukkerholdig mat.
Når man fra før ikke tåler noe mel eller melkeprodukter blir situasjonen noe spesiell og vanskelig.

Om noen der ute har tips til et godt og næringsrikt kosthold med dette utgangspunktet, tar jeg imot med glede!

3 kommentarer:

  1. Oj! Det der hørtes ikke noe særlig ut :-( Jeg har ingen spesielle tips til deg, men regner med at du finner noe. Det er jo et mye større fokus på 'alternativ' matlaging nå.

    Lykke til og klem fra Siv

    SvarSlett
  2. Stevia er en urt som kan brukes av alle som har problemer med sukker og søtninsstoff. Det virker ikke negativt inn på blodsukker, og, det virker ikke negativt inn på mage/tarmsystemet.

    Stevia er ikke godkjent for mat i norge, men det kommer nok. Kan kjøpes i pulverform fra utlandet, eller du kan få tak i planter (litt klønete, men jeg har muligens en kontakt til deg, send mail om det er aktuelt).

    Du kan muligens spise litt frukt, det må du prøve deg frem på. Isåfall må du kun spise litt om gangen (feks en halv fersken, eller mindre i starten). Avstå i noen uker og se så om du reagerer. (men for all del, følg legens råd, ikke mine).

    Ellers. Nå veit jeg ingenting om din helsesituasjon, men jeg veit endel om matvareinntolleranser, ubalanse i tarmsystemet og diett. Dersom du i lengre tid har spist feil, så vil det som oftest dra på seg en hel del ekstra intoleranser, som vil forsvinne når tarmene leges. Dette regner jeg med at du har fått beskjed om fra legen, men nevner det sånn i tilfelle. Det er altså lys i tunnelen, dietten din er ikke evig.

    Norsk helsevesen er ikke dyktige nok på matvareintolleranser. Stå på og krev grundig utredning og krev behandling. Jeg veit som sagt ikkenoe om din situasjon, men ofte så blir det en kaskade av problem når man går for lenge på feil mat. Og disse problemene reparerer ikke nødvendigvis seg selv.

    PS: Jeg er ikke lege, jeg er kun en som har en temmelig brysom mage.

    SvarSlett
  3. Jeg har hatt diagnosen fruktosemalabsorpsjon i en rekke år og har laget en app for Windows Phone for å lettere kunne finne ut om maten jeg skal spise inneholder mye fruktose. Kjekt når man f.eks skal velge mat fra en meny! Hvis du har en telefon med Windows Phone 7 kan appen prøves ut gratis herfra.

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails